DAMA Risk

Az egyik leggyakoribb társasházi kár, a csőtörés. A magyarországi társasházak állapota folyamatosan romlik, a közös képviselők elmondása szerint a közös költség sok esetben csak az épület állagának szinten tartására elég, a felújításokat különböző pályázati forrásokból igyekeznek megvalósítani.

Gondoljunk bele abba a helyzetbe, amikor hazaérkezünk és azt látjuk, hogy szeretett lakásunk mennyezetén a sarokban egy hatalmas ázás tátong és az oldalfal, esetleg a nappali parketta burkolata is végig ázott. Hirtelen azt sem tudjuk, merre induljunk. Felsietünk a felettünk lakóhoz, illedelmesen becsöngetünk és megkérjük, hogy vizsgálja át, nem tőle folyik-e le a víz.

A történetnek innentől kezdve két lefolyása lehetséges:

  • Kiderül, hogy a felső lakónál a mosdó alatti flexibilis cső eldurrant, kiömlött a víz és a teljes fürdőszoba víz alá került. Mivel a vezeték szabadon fut (nem falban), a sérülés helye egyértelmű és jó esetben a lakó gyorsan tud intézkedni a vezeték cseréje ügyében.
  • Kiderül, hogy a lakónál semmilyen hiba nem észlelhető, viszont a felső lakó tudomása szerint abban a falban fut egy vízcső, ami alatt a mi lakásunkban az ázási folt látható.

Mivel az első példánál a káreseményt azonosítottuk és elindult a kárrendezési eljárás, így a második példát boncolgassuk tovább. A károsult lakó tárcsázza az interneten talált vízvezeték szerelőt, aki néhány órán belül a helyszínre érkezik. Egy gyors ultrahangos vizsgálat után kiderül, hogy a vízcső eltört és onnan ázik a lakás. A vízvezeték szerelő elhárítja a problémát majd kiállítja a javításról készült számlát a károsult nevére. A károsultnak szerencséje van, korábban a közös képviselő jelezte felé, hogy a ház rendelkezik társasház biztosítással, így felhívja a ház kezelőjét és bejelentik a kárt. A kárügyintézés megkezdődik, az Ügyfélnek néhány napon belül a biztosító megtéríti a nevére kiállított számla összegét.

Buktatók és az a bizonyos apróbetűs rész

A fenti leírás szerint minden a lehető legjobban alakult, viszont sajnos ez a folyamat sok esetben nem zajlik le ilyen gördülékenyen. Néhány pontban összeszedtük, mire érdemes figyelni egy ilyen ügyintézés során:

  • Vízvezeték szerelő hívása: Amennyiben a társasház rendelkezik biztosítással, jó esély van arra, hogy a szerződés tartalmaz asszisztencia szolgáltatást, amely pont az ilyen esetekre nyújt megoldást. A biztosító assistance számát tárcsázva, a biztosító gondoskodik a vízvezeték szerelő kiküldéséről, így nem kell az interneten bajlódni a szaki keresésével.
  • Ultrahangos vizsgálat: A biztosító a káresemény elhárítása során olyan eljárásokat, alapanyagokat térít, amely egyértelműen elengedhetetlen volt a káresemény elhárításában. Ha a kár helye megállapítható lett volna ultrahangos technológia nélkül is, a biztosító ennek költségét nem fogja téríteni. Amennyiben az ultrahangos bevizsgálás megtörtént, az annak elvégzéséről szóló számla mellett a biztosítói kárrendezéshez szükséges a szakember rövid szakvéleménye is, melyben leírja, hogy mely vezeték és annak melyik szakasza volt meghibásodva. Ultrahangos vizsgálat esetén így a gördülékeny biztosítási kárrendezés érdekében már a bemérés megkezdése előtt javasolt jelezni a szakember felé, hogy a számla mellett az említett szakvéleményre is szükségünk van.
  • Mikor érdemes műszeres bevizsgálást végezni? Amennyiben a csőtörés helye a kárkép alapján nem egyértelmű és az érintett vezetékszakasz olyan épületszerkezetben halad, melynek feltárása műszakilag komplikált és a meglévő értékes burkolatok miatt esetleg magas költséggel is jár. Ez esetben praktikus egy olyan szakvélemény, mely 30-40 cm-es pontossággal megnevezi a csőtörés helyét és ezáltal segít felbecsülni a javítás várható költségeit (gazdaságos-e kibontani a sérült vezetéket vagy esetleg jobban megéri egy kerülőágat kiépíteni). Amennyiben a műszeres bemérés a csőtörés tényét igazolja, a biztosító a bemérés költségét is megtéríti (az adott biztosítási szerződés feltételei szerint).
  • Sérült cső hosszúsága: A biztosító kizárólag a sérült csőszakasznak technológiailag indokolt mértékű javítását/cseréjét teríti meg. Biztosítónként eltér, hogy ez mekkora csőszakaszt jelent, de ennek maximális hossza is meghatározásra kerül a biztosítási feltételekben.
  • Munkadíj, kiszállási díj: A biztosító az előbbi példával hasonlóan, a munkadíj és a szaki kiszállási díját is erősen kontrollálja. Ha az interneten találunk valakit, aki 1 órán belül kiérkezik és ezért elkér 50.000 Ft-ot, viszont az átlagos munkadíj és kiszállási díj mindössze 30.000 Ft – akkor a biztosító nagy eséllyel nem fogja kifizetni a teljes kárösszeget.
  • Tételes számla: Nagyon fontos, hogy a kiérkezett szakember egyértelműen, minden tételt külön sorban feltüntetve adja ki a számlát, amin a biztosító azonosíthatja a káresemény helyreállítása során keletkezett költségeket és ellenőrizheti azok életszerűségét. Amennyiben a kivitelező nem tud ilyen részletes számlát adni, abban az esetben egy külön számlarészletezőt/költségvetést kell kérni tőle, melynek részletes tartalma alapján a számlázott összeg műszaki tartalma és árképzése tételesen ellenőrizhető, nyomon követhető. Ilyen dokumentum birtokában nagy eséllyel a kárrendezés gyors és korrekt lesz.
  • Kinek a nevére kérjük a számlát?: Erre vonatkozóan házanként eltér a gyakorlat. Van olyan társasház ahol engedélyezett a ház nevére kérni a számlát, így a ház fogja kifizetni a javítást végző szakember költségét a közös költségből. A biztosító szempontjából a lakó a saját nevére és kérhetik a számlát, viszont a lakónak ebben az esetben a kockázatviselés helyén lévő címet kell megadnia.
  • Nem történt meg a biztosítói szemle. Megkezdődhet a helyreállítás?:A rövid válasz, hogy igen. Amennyiben a helyreállítás nem várhat addig, amíg a biztosító szemléző munkatársa bejelentkezik a károsultnál, a helyreállítás megkezdődhet, viszont mindent alaposan dokumentálni szükséges. Fényképek, videók készítése elengedhetetlen a későbbi egyértelmű beazonosításhoz. A sérült csővezetéket nem szabad kidobni, be kell tudni mutatni a biztosító kárszakértőjének. Amennyiben a vezetéken kívül más is kibontásra kerül (pl.: ázott parketta), sérült állapotában azt is le kell fotózni és a sérült parkettát legalább a biztosítói kárfelmérésig meg kell őrizni. Mindez alapvetően azért szükséges, hogy a biztosító a kárt teljeskörűen be tudja azonosítani. Amennyiben olyan ejtővezeték vagy épületszerkezeti elem kerül kibontásra, mely adott esetben fekáliával erősen szennyezett és a lakó-vagy közlekedő területen történő tárolás esetén fennáll a fertőzés veszélye, ebben az esetben ezek már a kárfelmérés megkezdése előtt elszállíthatók, azonban ez esetben különösen fontos, hogy ezeket fotókkal részletesen dokumentáljuk, ami alapján a biztosító kárszakértője a sérült vagyontárgyakat és a sérülés mértékét egyértelműen be tudja azonosítani.

Fontos: a fent leírt információk az általános kárrendezési eljárást veszik alapul. Biztosítónként az adott biztosító és termék biztosítási feltételei, illetve az adott biztosító által alkalmazott kárrendezési eljárások ettől részben eltérhetnek.

Tájékoztató

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a DAMArisk Biztosítási Alkusz Korlátolt Felelősségű Társaság (székhelye: 1071 Budapest, Damjanich utca 51. III. em. 27., cégjegyzék száma: 01-09-874719, adószáma 13816001-2-42, mint állományt átvevő alkusz (a továbbiakban: Átvevő Alkusz) a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. tv. (a továbbiakban: Bit.) 406/A. §-a alapján 2024. szeptember 1. napjával (Átruházás Napja) állomány-átruházás alapján megszerezte a

Dárius Kincse 2001. Kft. (székhelye: 1149 Budapest, Egressy út 2. Fsz. 2. ajtó, cégjegyzék száma: 01 09 697501, adószáma 12666391-2-42,) mint állományt átruházó alkusz, valamint a

Monday Insurance Brokers Kft. (székhelye: 1037 Budapest, Angyalfű köz 4., cégjegyzék száma: 01 09 916872, adószáma 11939845-2-41) mint állományt átruházó alkusz

(az állományt átruházó alkuszok együtt: Átruházó Alkuszok) Átruházás Napján létező biztosításközvetítésre irányuló megbízási szerződései teljes állományát.

A Bit. 406/A. § (4) bekezdés alapján az állomány átruházásához nem szükséges az átruházással érintett megbízási szerződések szerinti ügyfelek (megbízók) hozzájárulása. Az Átvevő Alkusz az állományátruházással érintett személyes adatokat a www.damarisk.hu weboldalon megismerhető adatkezelési tájékoztatója, a Bit. és egyéb vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint kezeli.

Amennyiben az Átruházó Alkuszok bármelyikének megbízója (ügyfele) nem szeretne az Átvevő Alkusz megbízója (ügyfele) maradni, jogosult az átruházott alkuszi megbízási szerződést a részükre megküldött külön tájékoztatás kézhezvételének napjától számított harminc napon belül az Átvevő Alkuszhoz intézett írásbeli nyilatkozattal, harmincnapos határidővel felmondani (levelezési cím: 1071 Budapest, Damjanich utca 51. III. em. 27., faxszám: +361/700-1907, személyes elérhetőség: 1071 Budapest, Damjanich utca 51. III. em. 27.).

Tájékoztatjuk továbbá a megbízókat, hogy a fentiek szerinti felmondási jog nem illeti meg azt a megbízót, akinek megbízási szerződése olyan szerződési feltételt tartalmaz, amely szerint a megbízó a szerződésátruházáshoz előzetesen, korlátozás nélkül hozzájárult, illetve a megbízó nem tartotta fenn jogát a hozzájáruló nyilatkozat visszavonására.

Ha az állomány-átruházással kapcsolatban, szerződéseinek kezelésével kapcsolatban bármelyen kérdésük merülne fel, kérjük jelezzék azt az alábbi elérhetőségeken:

E-mail: [email protected]

Telefon: +361/950-1267

Postacím: 1071 Budapest, Damjanich utca 51. III. em. 27.

Tisztelettel:

DAMArisk Biztosítási Alkusz Korlátolt Felelősségű Társaság

Átvevő Alkusz